I huvudstaden svischar buden förbi och är en vardaglig syn i stadsmyllret, men nu oroas facken av de stressade cykelbuden som kör om kring på Stockholms gator för att leverera mat till hungriga stockholmare.
Det finns många sätt att köra bud i Stockholm på, både vanlig budbil, budmotorcykel och enkelt cykelbud. Och du kan buda i princip vad som helst och senaste trenden är att handla mat via nätet och låta denna levereras med cykelbud till dörren. Men på grund av det uppsving som just denna typ av leveranser fått den senaste tiden har just också cykelbuden blivit en allt vanligare syn – och de stressade cykelbuden med stora ryggsäckar på ryggen proppade med mat som svischar förbi är något som oroar facken. Inte bara på grund av den trafikfara de utgör för andra trafikanter men också för de usla villkor som just dessa cyklister har i med sina arbetsgivare. Enligt Dagens Industri är det nämligen fackförbundet Transport som nu larmar om att det är problem med både låga löner, osäkra anställningar och stress i cykelbudsbranschen – i alla fall när det kommer till den nya trenden att leverera restaurangmat med cykelbud.
Arbetsmiljön är inte försvarbar
Något som ett av cykelbuden själv berättar under pseudonym för Svenska Dagbladet är att man som anställd hos matleverantörer såsom Foodora, Uber Eats och Wolt inte har varken garantilön, ob-tillägg eller redovisad försäkring vid olyckor och stöld av cyklar. Likaså berättar källor för tidningen om hur lönenivåerna som finns ligger långt under minimum och att de flesta budpersonerna som levererar för de olika matleveransbolagen inte alls får arbeta många timmar om dagen, vilket gör lönen ännu sämre. Det ryktas även om hur anställningarna är osäkra och att cyklister svartlistats efter en sjukanmälning samt mycket mer som inte direkt höjer fackens förtroende för dessa arbetsgivare. Arbetsmiljön är liksom inte försvarbar någonstans.
Såhär ser det ut för cyklisten