Cykelbuden i Stockholm blir allt fler och inom vissa branscher, framförallt företag som ägnar sig åt matleveranser, är budens arbetsförhållanden under all kritik – något som verkligen exemplifieras av cykelbudet Carlos Gomes som fått sparken bara för att han pratat om jobbet med sin fackliga organisation.
Tidigare har vi skrivet om hur matleveranser på cykel kritiseras och nämnde då hur anonyma bud på leverantörer såsom Foodora, Uber Eats och Wolt uttalats sig. Nu har en av dessa vågat gå ut med både namn och bild. Carlos Gomes heter han och fick sparken från Foodora bara för att han varit i kontakt med sitt fack. Det är något som oroar Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) och till Dagens Nyheter säger han att detta är något man måste ta tag i. Och det är inte bara han som upprörs över hur de olika cykelbuden drabbas även Markus Pettersson, som är förbundssekreterare på Transportarbetarförbundet, har uttalat sig. Enligt honom handlar företagens ageranden om metoder såsom vi känner igen från 1800-talets arbetsmarknad – och dit vill vi inte tillbaka igen.
”– Utifrån en arbetsmiljöaspekt är de anställda utlämnade. Företagen har en raljant ton mot oss, de har inte förstått grundvalen i den svenska modellen vilket är mycket oroande, säger han.”
Dock tror han inte att de personer som använder sig av matleveranser på detta sätt ens är medvetna om hur arbetsvillkoren faktiskt ser ut hos de anställda. Men han tror också att konsumenterna inte heller bryr sig om detta nämnvärt mycket. Enligt honom är det troligtvis så att den urbana medelklassen inte tänker på sina våra medmänniskor behandlas, utan att vad de lägger fokus på snarare är hur skönt det är att få hem varm mat till dörren istället för att gå ut och handla och sedan laga den själv.